Opinii Recomandate

Fumul din tunelul de metrou. Scandal, PR și același status-quo

Fumul din tunelul de metrou. Scandal, PR și același status-quo. Opinie de Ioan Enache, Bimingham
Fumul din tunelul de metrou. Scandal, PR și același status-quo. Opinie de Ioan Enache, Bimingham

Când ministrul Drulă și sindicalistul Rădoi se ceartă care o are mai mare, cei care suferă sunt bucureștenii și angajații Metrorex. Cam la asta se rezumă scandalul între cei doi. Și spun între cei doi pentru că bătălia nu este între Minister și Sindicat, ci între doi indivizi lipsiți de scrupule și aserviți doar propriilor interese.

Problema cu sindicatele din România pleacă de la faptul că sunt constituite la nivel de ramură industrială și nu pe profesii ca în restul țărilor capitaliste, unde sindicatele contează. În Regatul Unit sindicatele sunt foarte puternice. Există chiar și un sindicat al angajaților din industria jocurilor video – Game Workers Unite.

Legislația sindicală românească e mai mult în defavoarea angajatului și a fost făcută de PSD în anii ’90 în așa fel încât să își păstreze un electorat captiv. Dealtfel mulți lideri sindicali au ajuns parlamentari PSD.

Ani de zile sindicatele s-au pus în slujba partidelor politice (nu doar a PSD-ului) și cum nu avem un partid de stânga (Nu! PSD NU este partid de stânga! ) care să se ocupe de problema legislației sindicale o să ne trezim ca la americani cu moartea sindicatelor.

De altfel câte sindicate sunt în mediul privat din România? Ați auzit de sindicat al angajaților în fast-food? Sau al agenților de pază?

Știam de ani de zile că spațiile comerciale de la metrou aparțin sindicatului condus de Rădoi și consider acest fapt anormal având în vedere că acele spații ar trebui să revină companiei Metrorex care are anual pierderi.

Într-o perioada am scris pe un blog feroviar despre gările lumii și am observat că Bucureștiul este singurul oraș din Europa unde metroul nu este subordonat primăriei și singurul care nu are o linie de metrou de la gara centrală la aeroport. De exemplu Stockholm are o linie directă rapidă din centru până la aeroport. Și dacă un abonament valabil pe tren, vaporaș, tramvai sau autobuz costa acum 3 ani 15 euro/săptămână, ca să iei metroul direct spre aeroport costa 20 euro o singură călătorie.

Sindicatul lui Rădoi este unul dintre cele mai puternice din țară și mereu s-a opus trecerii Metroului în subordinea Primăriei Capitalei.

Spațiile, pentru care și-a scos angajații la grevă acum, au fost concesionate sindicatului pe 99 de ani și au adus mulți bani sindicatului. Bani de care au beneficiat si membri de sindicat. În tot acești ani niciun ministru al transporturilor nu a avut curajul să renegocieze contractul de concesionare de teama lui Radoi.

La o prima vedere, pare că actualul ministru al transporturilor a avut acest curaj. Mie îmi pare fie o idioțenie, fie un STUNT PR făcut de un tip decis să apară în media precum alții colegi de guvernare fac orice doar ca sa capteze atenția. Sau pe ministrul Drulă, cineva l-a asigurat că nu are cum să piardă dacă reziliaza unilateral un contract peste noapte. Într-un stat de drept real ministerul/ministrul ar pierde în instanță, dacă sindicatul decide să îl dea în judecată.

Dar… România nu este un stat de drept.
Și în sprijinul acestei afirmații mi-am adus aminte de o întâmplare cu un alt ministru al transporturilor povestită de un fost lider sindical ceferist.

În perioada 1996-2000, pe vremea când Băsescu era ministru al transporturilor, liderii sindicali din CFR au amenințat cu greva, cerând mărirea salariilor cu 30%. Băsescu i-a adunat noaptea, după miezul nopții, pe toți lideri sindicali feroviari la cârciumă (unde altundeva???) și le-a propus să le crească salariile așa cum vor ei, dar în 5-6 tranșe pentru că nu poate să dea toți banii odată.
Unii lideri au zis da însă majoritatea au refuzat.
Iar fostul lider sindical mi-a povestit că Basesu s-a enervat și le-a zis:

„- Atunci vă dau p**a bă! Faceți grevă și vă dau și în judecată! Și, dacă e, o să vă las să câștigați până când ajungem la ultima instanță. Când o să câștig eu. Voi nu înțelegeți că dacă suntem la putere noi decidem cine câștigă in justiție?”
Povestea s-a terminat exact așa cum a zis Băsescu. Feroviarii au pierdut procesul și dacă nu mă înșel au fost obligați să plătească daune.
Înclin să cred povestea adevărată, mai ales prin prisma faptului că fostul lider sindical era un susținător înfocat al lui Băsescu.

Am văzut pe facebook o mulțime de oameni spunând că „ăia de la Metrou au salarii mari! de ce fac greva?”. De ce trebuie mereu să privim lucrurile cu invidie? De ce trebuie să ne enerveze că are vecinul salariul prea mare în loc să ne enervăm că noi îl avem prea mic?

Și mai este un aspect. Am lucrat în subteran 4 luni. Știu că sunt multe boli profesionale cauzate de munca sub pământ. Să spui că oamenii aia nu își merită salariile este dovadă de răutate și invidie, pentru că pe tine te plătește patronul cu minimul pe economie și nu ești capabil să îi ceri o mărire.

Nu am soluții pentru rezolvarea acestie crize. Dar cred că logic, dacă se dorea cu adevărat rezolvarea problemelor, erau negocierile la o masă rotundă unde să se așeze sindicatul – compania Metrorex – Ministerul Transporturilor – Primăria Capitalei. La cum stau lucrurile acum, nu se întrezărește nicio luminiță la capătul acestui tunel.
Avem o societate slabă și ușor de manipulat și pentru că avem sindicate slabe.

PS: Având în vedere toată istoria USR din ultimii ani tind să cred că tot scandalul ăsta face parte dintr-o serie de campanii de PR menite să țină ocupate media și social media cu liderii pluseriști.
Cred că lucrurile nu se vor schimba deloc și vom avea parte de același status-quo că până acum: Rădoi lider sindical, spațiile rămân la sindicat, compania Metrorex va avea în continuare pierderi, dar lumea a aflat cu ocazia asta cum îl cheamă pe ministrul transporturilor și de la ce partid este.
Nu e niciun un foc la metrou, ci doar mult fum.

Autor: Ioan Enache (prietenii îi spun John)
A plecat din țară în 2014; din 2015 locuiește în Regatul Unit, lângă Birmingham;
Studii: master și licența în științe politice la Universitatea din București, Facultatea de Știinte Politice;
Profesia actuala: freelancer, video editare, fotografie și webdesign. https://www.fast-websites.uk/about/ ;
A mai publicat pe blogul personal (mcgogoo.ro) Cronica română și revista Marketwatch.
Secretar de redacție la Sfera politicii.

Comenteaza cu profilul facebook

Alte știri de interes

Horoscop Rune Voropchievici » Horoscopul săptămânii 18 – 24 octombrie 2021

Gloria Pascu

Nelu Tătaru recunoaște că România nu s-a pregătit pentru criza medicală prin care trece acum

Mihnea Tudor

București: Incidenţa cumulată a cazurilor de COVID-19 a atins un nou record

Mihnea Tudor

USR merge înainte! Cioloș va propune, la începutul săptămânii vitoare, un Guvern în Parlament. Mesaj pentru PNL

Mircea Furdu

Liberalii au hotărât, vineri, susținerea pentru un nou premier

Mihnea Tudor

Zi decisivă pentru Guvernul Cioloș. Liberalii s-au întrunit pentru a-i stabili lui Florin Cîțu mandatul pentru negocieri

Mihnea Tudor

Acest website sau tool-urile externe, folosesc cookie-uri necesare pentru buna lui functionare, in scopurile descrise in politica de cookie-uri. Pentru a afla mai multe despre acestea si despre modul in care poti sa revoci acordul pentru cookie-urile folosite, te rugam sa consulti Politica de COOKIES. Prin inchiderea acestui mesaj de notificare sau continuarea navigarii in website in orice fel, iti dai acceptul pentru folosirea de cookie-uri. DE ACORD Termeni si conditii »