O nouă descoperire a oamenilor de știință deschide calea pentru computerele cuantice ultrarapide

Câțiva cercetători de la Institutul de Fizică al Universității din Tartu au găsit o modalitate de a dezvolta computere cuantice optice de un nou tip. În centrul descoperirii se află câțiva ioni extrem de rari pe pamânt, care au anumite caracteristici, și pot acționa ca biți cuantici. Acestea ar da computerelor cuantice o viteză de calcul ultrarapidă și o fiabilitate mai bună în comparație cu soluțiile anterioare.

Cercetătorii Universității din Tartu, Vladimir Hizhnyakov, Vadim Boltrushko, Helle Kaasik și Yurii Orlovskii, au publicat rezultatele cercetărilor lor în revista științifică Optics Communications, preluate de sciencedirect.com.

În timp ce în computerele obișnuite, unitățile de informații sunt cifre binare sau biți, în computerele cuantice unitățile sunt biți cuantici sau qubiți. Într-un computer obișnuit, informațiile sunt transportate în mare parte de electricitate în celulele de stocare a memoriei formate din tranzistoare cu efect de câmp, dar într-un computer cuantic, în funcție de tipul computerului, purtătorii de informații sunt particule mult mai mici, de exemplu ioni, fotoni și electroni.

Cercetătorii Institutului de Fizică al Universității din Tartu au arătat că microcristalele, sintetizate pe bază de matrici mixte de cristale fluorurate optice dopate cu erbiu, praseodim și alți alți ioni de elemente ale pământului rar, pot funcționa ca qubituri care permit calculul cuantic cu ultrasunete.

S-a constatat că metoda spectrală ”hole-burning”, dezvoltată anterior la Institutul de Fizică al Universității din Tartu, poate fi utilizată pentru selectarea unui set de qubiți într-un microcristal care acționează ca un computer. Potrivit lui Hijnijakov, aceasta este în prezent una dintre cele mai puternice metode de spectroscopie optică, care permite să găsească acei ioni într-un microcristal care sunt cei mai potriviți pentru a fi folosiți drept qubituri de computer.

Deși este încă un drum lung plin de obstacole în calea unui computer cuantic care funcționează efectiv, cercetătorii laboratorului de spectroscopie cu laser al Universității din Tartu au început să construiască un prototip pilot de computer cuantic bazat pe noua metodă. Potrivit cercetătorilor, aceștia se află în pragul prezentării lucrărilor elementelor de bază ale noului tip de computer cuantic.

Comenteaza cu profilul facebook

Distribuie articolul:

biti cuanticicomputer cuanticcomputere ultrarapide
Felix Bradu
Felix Bradu este unul dintre jurnaliștii care publică articole pe site-ul stiripescurt.ro, cu o experiență de peste 20 de ani în presa, pe domenii diverse, de la politica, externe, eveniment, sport etc.

Alte stiri de interes