STUDIU: Inflaţia, invadarea Ucrainei şi accesibilitatea serviciilor medicale sunt principalele motive de îngrijorare ale românilor. 30% dintre consumatori au schimbat magazinul de la care îşi fac cumpărăturile

Inflaţia este principala îngrijorare pentru două treimi dintre consumatorii din România, aceasta fiind urmată de invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale, potrivit unui studiu realizat de McKinsey&Company România. Acesta arată că 30% dintre consumatori au schimbat în ultimele două luni magazinul de la care îşi făceau în mod frecvent cumpărăturile.

”Inflaţia este principala îngrijorare pentru două treimi dintre consumatorii din România, aceasta fiind urmată de invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale”, potrivit studiului “Consumer Sentiment Survey” realizat de McKinsey&Company România în noiembrie anul curent.

Studiul a urmărit trei teme (cum se simt consumatorii, ce observă aceştia şi cum reacţionează) şi a înregistrat aproximativ 1.000 de respondenţi, cu vârsta de peste 18 ani din toate categoriile de venituri.

Inflaţia a fost listată ca fiind una dintre primele trei surse de îngrijorare de peste 80% dintre respondenţi şi ca fiind preocuparea numărul unu de către două treimi dintre consumatori. Ca urmare, consumatorii îşi direcţionează cheltuielile către bunuri esenţiale şi către retaileri precum discounterii, hipermarketurile şi supermarketurile.

“Consumatorii români iau măsuri pentru a-şi proteja veniturile în faţa incertitudinii crescânde, prioritizând achiziţiile esenţiale şi alegând produse mai ieftine sau cu atenţie mai mare faţă de raportul calitate-preţ. Companiile care îşi fac timp să înţeleagă modul în care se comportă consumatorii vor putea să îi sprijine adecvat”, spune Alexandru Filip, managing partner McKinsey&Company România.

Comparativ cu alte ţări din Europa, doar britanicii sunt mai îngrijoraţi decât românii de creşterea preţurilor, inflaţia fiind cel mai important motiv de îngrijorare pentru 69% dintre britanici. Mai puţin îngrijoraţi de creşterea preţurilor sunt italienii (52%), spaniolii (53%), francezii şi germanii (57%).

Surprinzător, cei mai îngrijoraţi români de efectele inflaţiei sunt persoanele cu venituri mari şi Baby Boomers (i.e., persoanele născute între 1946 şi 1964) aceştia devenind mult mai conştienţi de impactul total asupra bugetului personal şi al familiei, dorind astfel să se protejeze de neprevăzut şi să menţină un stil de viaţă sustenabil.

Generaţia Millenials este în principal îngrijorată de siguranţa locului de muncă, iar Generaţia Z de schimbările climatice

Dacă inflaţia este preocuparea principală, celelalte două îngrijorări majore ale românilor sunt invazia Ucrainei şi accesibilitatea serviciilor medicale.

Cele mai îngrijorate persoane de atacurile din Ucraina sunt cele cu venituri mari şi românii din generaţia Baby Boom (i.e., persoanele născute între 1946 şi 1964), iar accesul la servicii medicale este un motiv de îngrijorare pentru persoanele cu venituri mici şi generaţia Baby Boom.

Siguranţa locului de muncă este un factor semnificativ de stres pentru Millennials (i.e., persoane născute între 1981 şi 1996), iar schimbările climatice reprezintă o problemă importantă de îngrijorare pentru Generaţia Z (i.e., persoane născute între 1997 şi 2012, peste 18 ani), şi pentru persoanele cu venituri ridicate.

De asemenea, 30% dintre consumatori au schimbat recent magazinul de la care îşi făceau în mod frecvent cumpărăturile.

Totodată, majoritatea respondenţilor se aşteaptă ca preţurile produselor de bază să crească pe tot parcursul anului viitor.

Astfel, în ultimele 4-6 săptămâni, 80% dintre consumatorii români şi-au schimbat comportamentul atunci când au cumpărat alimente şi produse esenţiale, de exemplu au ales produse de uz casnic mai ieftine sau marca proprie a retailerului. Românii au ales branduri mai ieftine sau de tip marcă proprie mai ales în ceea ce priveşte produsele de uz casnic (77%), gustările şi dulciurile (71%), alimentele congelate (70%), lactatele şi ouăle (67%).

În acelaşi timp, în ultimele 4-6 săptămâni, 30% dintre consumatori au schimbat magazinul de la care îşi fac cumpărăturile, nedistingându-se clar un format de retail câştigător. Cei care au făcut acest lucru au fost motivaţi de preţurile mai mici (35%) şi de economii în ceea ce priveşte costurile cu benzina (18%). Aproximativ 22% dintre respondenţi au spus că au luat această decizie pentru a obţine un raport calitate-preţ mai bun sau strict o calitate mai bună.

Consumatorii cumpără mai puţin din magazinele de proximitate şi din cele specializate (cu preţuri mai mari), preferând supermarketurile, hipermarketurile şi magazinele de tip discounter ca urmare a tendinţei de a renunţa la confort în favoarea preţului.

Magazinele de tip discount au cei mai fideli consumatori (doar 28% dintre clienţi au făcut mai puţine cumpărături), dar nu sunt încă destul de răspândite geografic – 28% dintre consumatori nu au cumpărat niciodată de la un discounter.

Cele mai afectate de noile comportamente de cumpărare par a fi magazinele alimentare

specializate, 41% dintre clienţi cumpărând mai puţin din cadrul acestora în ultimele 4-6 săptămâni.

McKinsey & Company este o firmă globală de consultanţă în management dedicată organizaţiilor care îşi propun să creeze schimbari care contează. În peste 65 de ţări şi 130 de oraşe, echipele noastre ajută clienţii din sectoarele privat, public şi social să definească strategii îndrăzneţe şi să transforme modul în care lucrează, să încorporeze tehnologia acolo unde aduce valoare şi să dezvolte capabilităţi pentru a susţine schimbarea. Nu orice schimbare, ci schimbari care contează – pentru organizaţiile şi angajaţii lor şi pentru societate, în general. În România, McKinsey & Company este prezentă direct din 2007, când a deschis biroul din Bucureşti.

Comenteaza cu profilul facebook

Distribuie articolul:

imnflatie motive de ingrijorare servicii medicale
Mihnea Tudor
Mihnea Tudor este unul dintre jurnaliștii care publică articole pe site-ul stiripescurt.ro, cu o experiență de peste 7 ani în presa, pe domenii diverse, de la politica, externe, eveniment, sport etc.

Alte stiri de interes