Ucraina va măsura adâncimea canalului Bâstroe în prezența unui expert român. Grindeanu: Este timpul să se facă lumină în această problemă bilaterală!

Ucraina a propus României să realizeze propriile măsurători în ceea ce priveşte adâncimea canalului Bâstroe, acţiune la care să fie desemnat un expert român, a anunţat marţi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

“Salut intenţia Ucrainei de a măsura adâncimea canalului Bâstroe! După săptămâni întregi de controverse este timpul să se facă lumină în această problemă bilaterală! Partea ucraineană a propus României să realizeze propriile măsurători la care noi să desemnăm un expert român! În prezent, avem un acord pentru măsurători care sunt efectuate de echipajele noastre pe braţul Chilia (partea ucraineană) între km 22 şi km 116. Partea română a solicitat acces pentru măsurători pe sectorul braţului Chilia cuprins între km 11 şi km 22, dar şi pe canalul Bâstroe. În condiţiile în care inclusiv reprezentanţii Comisiei Europene au susţinut solicitările României, insist că este în interesul ambelor state să fie clarificată situaţia dragajelor efectuate de Ucraina pe tot braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

Ministrul Transporturilor, a anunţat, la jumătatea lunii februarie, că există semnale că Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe, acest lucru putând avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării.

Ulterior, premierul Nicolae Ciucă a declarat că “orice excedere” de la lucrări de întreţinere pe canalul Bâstroe va fi clarificată între România şi Ucraina şi că în acest caz va fi sesizată Comisia Europeană.

La momentul respectiv, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, a declarat pentru Reuters că Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe de la Dunăre, pentru a-şi majora exporturile de alimente de la porturile sale fluviale, şi este pregătită să-i arate României activitatea desfăşurată.

“Am notificat oficial partea română în august 2022 că vom efectua operaţiuni de dragare, cum ar fi eliminarea sedimentelor, şi nu am primit comentarii”, a afirmat Vaskov, într-un interviu acordat Reuters.

La începutul acestei luni, în 6 martie, în localitatea Ismail (Ucraina), o delegaţie a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, condusă de secretarul de stat Ionel Scrioşteanu, a continuat discuţiile iniţiate cu partea ucraineană cu privire la lucrările efectuate pe canalul Bâstroe iar la întâlnirea trilaterală a participat şi o delegaţie a Comisiei Europene.

Potrivit Ministerului Transporturilor, ucrainenii şi-au asumat să înceteze orice tip de dragaj şi au dat asigurări că, în perioada următoare, vor fi întreprinse demersurile necesare pentru a obţine acceptul Forţele Navale ucrainene pentru ca reprezentanţii părţii române să intre şi să măsoare pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe. De asemenea, MTI a precizat că reprezentanţii Comisiei Europene au fost de acord cu solicitările României şi au subliniat că prioritatea zero pentru facilitarea tranzitului de mărfuri dinspre Ucraina este creşterea capacităţii canalului Sulina.

La mijlocul anilor ’90 canalul avea o adâncime de 6,5 metri, dar în ultimii ani Ucraina nu a efectuat operaţiuni de dragare, ceea ce a avut ca rezultat acumularea de aluviuni.

Comenteaza cu profilul facebook

Distribuie articolul:

bastroe canalul bastroe delta dunarii grindeanu masuratori bastroe
Mihnea Tudor
Mihnea Tudor este unul dintre jurnaliștii care publică articole pe site-ul stiripescurt.ro, cu o experiență de peste 7 ani în presa, pe domenii diverse, de la politica, externe, eveniment, sport etc.

Alte stiri de interes